به این مطلب امتیاز دهید

دنبال کردن



الگوریتم پاندا گوگل





farsoft logo

گوگل پاندا چه تاثیری بر رتبه سایت ها داشت؟


گوگل پاندا

الگوریتم پاندا گوگل اولین بار در فوریه سال 2011 (1390) رو نمایی شد. نکته اصلی که این الگوریتم بر روی نتایج جستجو تاثیر گذاشت بر روی محتوای سایت ها بود. در این مدت سایت هایی که محتوای کم کیفیتی داشتند به شدت تحت تاثیر قرار گرفتند. در نتیجه سایت هایی با محتوای غنی و مطلوب رتبه بالاتر در نتیجه جستجو دریافت کردند و بالعکس سایت هایی با محتوای کم کیفیت افت محسوسی را مشاهده کردند.

هنگامی که در ابتدا پاندا شروع به کار کرد ، بسیاری آن را ابزاری برای گوگل برای هدف قرار دادن وب سایت هایی که به صورت مزارع محتوا (content farm) کار میکردند. روش کار این گونه سایت ها به این شکل بود که تعدادی به این مشغول بودند که حجم بسیاری از محتوا بی کیفیت و کپی و تکراری تولید میکردند و در سایت ها قرار میدادند. این گونه محتوا ها صرفا برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج جستجو استفاده میشد و در واقع ارزشی برای بازدیدکنندگان سایت نداشت. این گونه سایت ها به معضلی برای گوگل تبدیل شده بود .

محتوای تولید شده توسط کابران

نکته مهمی که باید در مورد پاندا یادآور شد ، پاندا صرفا محتوای تولید شده توسط کابران را هدف قرار نمی داد، چیزی که خیلی از وبمستر ها را متعجب کرد. با این حال باز هم پاندا می تواند محتوای تولید شده توسط کاربر را مورد هدف قرار دهد، بیشتر مخصوص سایت هایی است که محتوای کیفیت پایین داشتند که مربوط به پست هایی که کابران مهمان به عنوان هرزنامه (اسپم) در سایت ثبت میکنند یا فروم سایت هایی که از اسپم پر شده اند.

محتوا های تولید شده توسط کابران مانند پست های فروم ها ، کامنت ها یا مقاله های تولید شده توسط کاربران را از سایت صرفا به خاطر اینکه شنیده اید از نظر پاندا بد است ، برندارید. به جای آن از دیدگاه کیفیت به آنها نگاه کنید. سایت هایی بسیار زیادی وجود دارند که صرفا با تولید محتوای کاربران رتبه بسیار بالایی را کسب کرده اند، مانند stackoverflow . بسیاری از سایت ها ترافیک و رتبه خود را به دلیل پاک کردن این محتوا ها نیز از دست دادند . حتی کامنت هایی که در پست ها توسط کاربران ایجاد می شود در رتبه بندی سایت نقش قابل توجهی ایفا می کند.

تعداد کلمات

تعداد کلمات متن جنبه دیگری از پاندا می باشد که خیلی از سئو کارها به مفهوم اشتباهی از آن پی بردند. خیلی از سایت ها به اشتباه مقاله ای را در صفحه منتشر نمیکنند تا زمانی که تعداد کلمات آنها چیزی بین 250 تا 350 باشد. در عوض گوگل برای این مساله میگوید خود شما چه پیشنهادی دارید که با چه تعداد کلمات میتوانید متن خود را برای کاربر کامل کنید؟

برای مثال ، خیلی از سایت ها با متن بسیار کمی وجود دارند ولی با این حال گوگل فکر میکند همین محتوای کم میتواند برای عبارت جستجو مناسب باشد. و بالعکس ممکن است برای اینکه بخواهید نتیجه موثر را به کاربر انتقال دهید محتوایی ایجاد کنید که بیش از 350 از کلمه باشد. در مجموع باید گفت شما به تعداد کلمه ای نیاز دارید که بتواند نیاز کاربر را برطرف کند و او را راضی کند.

محتوای مطابق بر عبارت جستجو شده (Query)

نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که محتوای شما باید با عبارت جستجو شده مطابقت داشته باشد. اگر گوگل کاربرانی را بر اساس عبارت جستجو شده به صفحه شما هدایت می کند ، اطمینان پیدا کنید که محتوا خواسته شده در صفحه وجود داشته باشد تا به کاربر ارائه دهید. اگر به این ترتیب نیست، شما میتوانید چند پاراگراف در مورد عبارت جستجو شده به صفحه اضافه کنید.

زمانی که گوگل بفهمد به یک عبارت جستجو پاسخ خوبی داده اید به عنوان پاداش برای صفحه شما رتبه خوبی در نظر خواهد گرفت.

تکنیک های سئو در پاندا

تکنیک های سئو هیچ نقشی در پاندا بازی نمیکنند. پاندا فقط کیفیت محتوا را بررسی میکند ، نه اینکه از تگ h1 چطوری استفاده کرده باشید و یا اینکه سرعت بارگذاری سایت شما چقدر سریع باشد.

تکنیک های سئو قسمت مهمی از سئو می باشد و نباید نادیده گرفته شود چون تاثیر مستقیمی در رتبه دارد. ولی این گونه تکنیک ها تاثیر مستقیمی بر الگوریتم پاندا ندارد.

مشخص کردن کیفیت محتوا

اگر تصمیم دارید که بفهمید که آیا محتوایی که در یک صفحه ایجاد کرده اید کیفیت لازم را دارد یا نه ، یک راه مطمئن برای دستیابی به آن وجود دارد. می توانید از طریق تجزیه و تحلیل صفحه خود از طریق ابزار های آنالیز همانند Google Analytics اقدام کنید. به صفحه مورد نظر خود رفته و اگر مشاهده کردید که گوگل مطلب شما را رتبه گذاری کرده است و ترافیک به سمت صفحه شما می فرستد به وضوح مشخص است که صفحه شما کیفیت مطلوبی را دارد که در نتیجه جستجو به نمایش در آمده است و از این طریق بازدید کننده ها به صفحه شما آمده است.

ولی اگر صفحه ای از طرف گوگل ورودی دریافت نکرد دقیقا به این معنی نیست که مطلب شما بی کیفیت است . چندین دلیل ممکن است به این خاطر وجود داشته باشد. آیا مطلب شما به تازگی منتشر شده است و هنوز مورد ارزیابی دقیقی قرار نگرفته است تا رتبه ای به آن تعلق گیرد؟ آیا بررسی کرده اید که مطلب شما امکان بهبودی دارد؟ مثلا با ایجاد چند پاراگراف مطلب بیشتر و بهتر؟ و یا اینکه عنوان صفحه را برای جذاب تر کرد برای کاربر تغییر دهید؟ آیا در صفحه شما مقداری محتوای بی کیفیت و یا کپی یا تکراری وجود دارد که پاندا کل صفحه را به خاطر آن پایین بکشاند؟

همچنین فراموش نکنید که ترافیک خارج از گوگل هم نیز وجود دارد. ممکن است در گوگل عبارتی مطابق با صفحه شما جستجو کنید ولی از نظر گوگل رتبه ای نداشته باشد ولی ممکن است همین مطلب شما برای bing و دیگر موتور های جستجو مناسب باشد . تنوع در گرفتن ورودی ها همیشه خوب است. اما اگر صفحه ای دارید که از نظر گوگل رتبه ای ندارد و ورودی از این طریق ندارید و از طریق موتور های جستجو دیگر و یا از طریق سایت های دیگر و یا شبکه های اجتماعی ترافیک ورودی برای همین مطلب دارید ، تصمیم اشتباهی است اگر برای پاک کردن این مطلب دست به کار شده اید ، صرفا به این خاطر که فقط از گوگل ورودی ندارد!

چگونه تحت تاثیر پاندا قرار نگیریم؟

اینکه چگونه وب سایت ما تحت تاثیر منفی پاندا قرار نگیرد ، ساده است. محتوای با کیفیت و منحصر به فرد ایجاد کنید که بتواند پاسخ نیاز های کاربرانی که جستجو میکنند را برطرف کند. یکی از راه های تشخیص اینکه کیفیت محتوای خود را آزمایش کنید این است که با صدای بلند آن را بخوانید. زمانی که شما مقاله ای را با صدای بلند می خوانید، به طور ناگهانی چیزهایی مانند تکرار کلمات کلیدی ، اشتباهات دستوری یا املایی و سایر محتوایی را که کیفیت پایین دارد را شناسایی کنید. و یا اینکه به شخصی بگویید برای شما بخواند و شما متوجه خواهید شد که چه قسمت های را باید تغییر دهید.




در صورت مفید بودن این مطلب را به اشتراک بگذارید







دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید: