به این مطلب امتیاز دهید

دنبال کردن



اهمیت و تاثیر استفاده صحیح از لینک های داخلی در سایت





farsoft logo

لینک های داخلی (internal linke)


لینک های داخلی بر اساس تکنیک سئو

لینک های داخلی به لینک هایی گفته می شود که به آدرسی در همان دامین اشاره میکند ، یعنی آدرس مبدا و جایی که لینک به آن اشاره می کند همه در یک دامین باشد.

یک نمونه از لینک داخلی :

<a href="http://www.same-domain.com/" title="Keyword Text">Keyword Text</a>


فرمت مناسب:

در متن لینک از کلمات کلیدی استفاده کنید که مرتبط با موضوعی باشد که قرار است لینک به آن صفحه ارجاع داده شود.

و اما تعریف یک لینک داخلی چیست؟

در مجموع میتوان گفت که لینک داخلی به لینکی گفته می شود که از صفحه ای به صفحه ی دیگری از همان دامنه، آدرس می دهد. لینک های داخلی معمولا اصلی تر روش برای چرخش در صفحات یک سایت است.

استفاده از این نوع لینک دهی به سه دلیل سودمند هستند :

1- به کاربر اجازه می دهند که در همه صفحات سایت در چرخش باشد.

2- لینک های داخلی می توانند به ایجاد سلسله مراتبی اطلاعات یک سایت کمک کنند.

3- استفاده از لینک های داخلی باعث افزایش قدرت رتبه بندی (link power) یا به اصطلاح link juice می شود.

روش پیشنهادی با تکنیک سئو (SEO)

لینک های داخلی مفید ترین و پرکاربرد ترین روش برای ایجاد معماری سایت می باشد و باعث افزایش قدرت رتبه بندی می شود. ( URL ها نیز مهم هستند)
به همین دلیل در این بخش استفاده مفید لینک های داخلی با استفاده از تکنیک های سئو را تشریح میکنیم .

در یک صفحه خاص ، موتور های جستجو به این نیاز دارند که محتوای صفحه را ببیند تا صفحات را در شاخص های مبتنی بر کلید واژه های عظیم خود قرار دهند. آنها همچنین نیاز به دسترسی به ساختار لینک های قابل خزیدن دارند-یک ساختار که اجازه می دهد که عنکبوت (spiders) مسیرهای یک وب سایت را مرور کند- به طوری که بتوانند تمامی صفحات سایت را پیدا کنند . صدها هزار سایت این اشتباه فاحش رو انجام میدهند که لینک های صفحات را به هم متصل نمیکنند که در نتیجه موتور های جستجو قابلیت خزیدن بین تمام صفحات را ندارند. در تصویر زیر نمونه ای از خزیدن ربات های موتور جستجو را می بینید که صفحاتی که لینک ندارند یا به طوری که از دید ربات ها مخفی شده اند را نمی توانند پیمایش کنند:

لینک های داخلی پنهان شده

در مثال بالا ، عنکبوت گوگل به صفحه A می رسد و در نهایت با لینک های داخلی به صفحات B و E می خزد . هر چند صفحات C و D مهم هم باشند ، عنکبوت توانایی خزیدن در این صفحات را ندارد – یا حتی نمیداند که وجود دارند – به این خاطر که نه مسیر مستقیمی و نه لینکی در بین صفحات دیگر به صفحه ها متصل نمی باشد. اگر این صفحات محتوای خوبی داشته باشند یا کلمات کلیدی به درستی در آن ها به کار رفته باشند و یا اینکه قرار است خدمات مهمی در آن صفحه ها باشند ، باز هم هیچ تاثیری نخواهند داشت چون گوگل نتوانسته است به آنها دسترسی پیدا کند.

ساختار بهینه برای یک وب سایت همانند هرم می باشد ( که بزرگترین نقطه در بالای هرم به عنوان صفحه اصلی-خانه- در نظر گرفته می شود) :

ساختار هرمی لینک های داخلی

این ساختار حداقل تعداد لینک های ممکن بین صفحه اصلی و دیگر صفحات را نمایش میدهد. این نوع لینک دهی به این خاطر مفید است که قدرت رتبه بندی –link juice- در تمام سایت در جریان است ، بنابراین افزایش پتانسیل رتبه بندی برای هر صفحه را افزایش می دهد. این ساختار در بسیاری از وب سایت های با عملکرد بالا مانند (amazon.com) در قالب شاخه اصلی و زیر شاخه ها رایج است.

اما به چه شکل این روش را اجرا کنیم؟

بهترین روش استفاده از لینک های داخلی با کمک ساختار URI می باشد. برای مثال ما یک لینک داخلی با آدرس http://www.farsoft-group.ir/website-seo-service.php و با متن لینک ‘سئو و بهینه سازی سایت’ به قسمت دیگری از سایت اشاره میکنیم. در مثال زیر ما فرمت صحیح لینک داخلی را تشریح میکنیم :

ساختار URL

در تصویر بالا تگ “a” نشان دهنده شروع لینک است . تگ های لینک می توانند شامل تصاویر ، نوشته یا دیگر تگ ها باشد که همه آنها یک محیط قابل کلیک را فراهم میکند که کاربر با کلیک کردن می تواند به صفحه دیگری انتقال داده شود.کل مفهوم اینترنت این است : لینک ها . آدرس URl که در لینک ها می باشد به مرورگرها و همچنین موتور های جستجو می گوید که لینک به کجا اشاره دارد. در این مثال آدرس به
http://www.farsoft-group.ir/website-seo-service.php ارجاع داده شده است. بعدی ، قسمت قابل مشاهده لینک برای بازدید کنندگان است که به آن متن لینک –anchore text- گفته می شود که توضیحی در مورد صفحه ای که قرار است لینک به آن ارجاع داد شود، میدهد. در این مثال ، موضوع صفحه ما درباره سئو و بهینه سازی سایت می باشد ، پس متن لینک استفاده شده ما سئو و بهینه سازی سایت می باشد. قسمت </a> در انتهای لینک و باعث بسته شدن تگ لینک می شود ، پس ویژگی های لینک به دیگر عناصر بعد از آن اثری ندارد.

این مثال اساسی ترین فرم یک لینک است و برای موتور های جستجو به راحتی قابل فهم است. عنکبوت های موتور جستجو بعد از پیدا کردن این لینک ، آن را به ساختار لینک دهی وب اضافه کنند و محتوای آن را برای نتیجه جستجو ها جمع آوری کنند و همچنین این صفحه را در لیست صفحات ایندکس شده خود قرار می دهند.

ما در زیر به تعدادی از دلایلی که ممکن است صفحه در دسترس نباشد و یا اینکه ایندکس نشود را بررسی کرده ایم:

لینک هایی که در فرم هایی قرار دارند که باید ارسال(submit) شوند:

بعضی از صفحات وب طوری طراحی میشوند که لینک ها یا منو ها درون فرم ها قرار میگیرند ، و موتور های جستجو در زمان خزش در صفحات دکمه submit فرم ها را ارسال نمیکنند ، پس لینک ها تا زمانی که دکمه ارسال کلیک نشوند ظاهر نمیشوند در نتیجه از دید موتور های جستجو مخفی می مانند و توانایی پیدا کردن صفحات دیگر که از طریق این لینک ها ارجاع داده می شوند را ندارند.

لینک هایی که فقط از طریق جستجوی داخلی سایت قابل دسترسی هستند:

سایت هایی که جستجوی داخلی دارند ممکن است برای پیدا کردن لینک یک صفحه باید عبارتی در سرچ باکس نوشته شود تا لینک ها ظاهر شوند. عنکبوت ها جستجوی محتوا در سایت را انجام نمی دهند در نتیجه طبق آمار تخمینی میلیون ها صفحه به دلیل وجود جستجوی داخلی سایت ها از دید موتور های جستجو پنهان می باشند.

لینک هایی که توسط جاوااسکریپت ایجاد می شوند:

لینک های ساخته شده توسط جاوا اسکریپت ممکن است بسته به نوع پیاده سازی آنها غیر قابل خزش باشند و یا اینکه ارزش خود را از دست می دهند. به همبن خاطر ، پیشنهاد می شود به جای ایجاد لینک با جاوا اسکریپت از تگ استاندارد HTML استفاده شود ، مخصوصا صفحاتی که خزش موتور های جستجو در آنها برای شما اهمیت دارد.

لینک های که در فایل های فلش ، جاوا یا دیگر پلاگین ها باشد:

هر لینکی که درون فلش ، اپلت های جاوا و سایر پلاگین ها باشد، معمولا برای موتور های جستجو غیر قابل دسترس است.

لینک هایی که به صفحاتی اشاره میکنند که توسط متا تگ ربات یا فایل Robots.txt مسدود شده اند:

وبمستر ها از طریق متا تگ ربات و یا فایل Robots.txt می توانند دسترسی عنکبوت ها را به یک صفحه مسدود کنند. زمانی که یک صفحه را از این طریق مسدود کردید از صفحات دیگر به این صفحه لینک داخلی ارجاع ندهید.

ایجاد لینک در صفحاتی که صدها یا هزاران لینک داشته باشد :

موتور های جستجو در هر صفحه میتوانند تا 150 لینک را خزش کنند ، با این محدودیت لینک های بیشتر از این در این صفحات توسط موتور های جستجو نادیده گرفته خواهند شد. البته این محدودیت گاهی اوقات از خود انعطاف نشان می دهند و در صفحات مهم میتوانند 200 لینک یا در بعضی مواقع 250 لینک را خزش کنند. اما چیزی که به صورت معمول وجود دارد خزش همان 150 لینک می باشد . پس ، از اعمال تعداد لینک های بیشتر خود داری کنید تا ریسک پیدا کردن صفحات دیگر توسط موتور جستجو را نداشته باشید.

استفاده از لینک ها در Frame ها و I-Frame ها

از لحاظ فنی ، لینک ها در Frame ها و هم در i-Frame ها قابل خزش هستند ، اما هر دو با مسائل ساختاری برای موتور های جستجو در زمینه سازماندهی و دنبال کردن را در پی خواهند داشت. فقط کاربران حرفه ای که توانایی درک و پیاده سازی اینکه چگونه موتور های جستجو می توانند لینک ها را در Frame ایندکس و دنبال کنند می توانند از لینک ها در Frame استفاده کنند.

با اجتناب از این مشکلات ، یک وبمستر می تواند با استفاده از لینک های استاندارد HTML ، لینک های شفاف و مرتبی داشته باشد تا موتور ها به راحتی بتوانند به محتوای صفحه دسترسی داشته باشند. بر روی لینک های می تواند attribute های بیشتری اعمال کرد ، اما موتور های جستجو همه آنها را نادیده میگیرند به جز rel=”nofollow” را.

خصوصیت rel=”nofollow” را می توانید با این ساختار استفاده کنید :

<a href="/" rel="nofollow">nofollow this link</a>

در این مثال با اضافه کردن خصوصیت rel=”nofollow” به تگ لینک ، وبمستر ها به موتور های جستجو می فهمانند که این لینک نباید مشابه بقیه لینک ها تفسیر شود. با کمک nofollowمی توان کامنت گذاری های اتوماتیک که لینک های اسپم دارند و همچنین لینک دادن به سایت هایی که از اسپم بودن ها اطمینان ندارید را کنترل کرد و به موتور جستجو می فهماند که ارزش این لینک را در نظر نگیرند. البته تگ های لینک با خصوصیت nofollow ممکن است در موتور های جستجو های مختلف به صورت متفاوتی تفسیر شوند.


در ادامه درباره بک لینک ها یا لینک های خارجی بخوانید.




در صورت مفید بودن این مطلب را به اشتراک بگذارید







دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید: