به این مطلب امتیاز دهید

ما را در گوگل دنبال کنید



تگ متای توضیحات (meta description)





farsoft logo

برای بهبود رنک سایت خود چگونه از تگ متا استفاده کنیم؟


تگ متای توضیحات

خصوصیت های متا ویژگی هایی از Htmlهستند که خلاصه ای از صفحات وب ارائه می دهند که معمولا زیر لینک آبی قابل کلیک در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) ظاهر می شوند.

مثال تگ متا توضیحات

نمونه کد :

					





<head>
  <meta name="description" content="این یک مثال برای تگ متای توضیحات میباشد که معمولا در نتیجه جستجو نمایش داده میشود">
</head>



					

			

طول مناسب تگ متا توضیحات :

خصوصیت متا می تواند هر طولی داشته باشد ، اما موتورهای جستجو به صورت کلی بیشتر از 160کاراکتر را نمایش نمی دهند. بهتر است با متا توصیفات کاملی از وب سایت ارائه دهید و همچنین طول آن را کمتر از 160 کاراکتر نگه دارید.

فرمت مناسب تگ متا توضیحات :

تگ متا،در حالی که مستقیما اثری در رتبه بندی موتورهای جستجو گر ندارند ، ولی برای جذب کاربران از طریق نتیجه جستجو (SERP) بسیار مهم است .

وب مستر ها در این پاراگراف کوتاه فرصت این را دارند تا بهترین و یا چکیده از وضعیت آن صفحه را به نمایش بگذارند تا شانس این را داشته باشند که کسانی که به دنبال محتوای مناسب هستند با خواندن متا توضیحات جذب وب سایت شما شوند.

صفحه ای که تگ متا برای آن نوشته می شود نباید به صورت هوشمندانه حاوی کلمات کلیدی و یا مطالب نامرتبط با موضوع صفحه نوشته شود ، بلکه باید یک توصیف قانع کننده از وضعیت و محتوای آن صفحه را به خوبی ارایه دهد و همچنین کاملا متفاوت از دیگر متاهای صفحات دیگر باشد، در مجموع هر صفحه باید تگ متا با محتوای خاص خودش را داشته باشد و همچنین کاملا مرتبط با موضوع همان صفحه باشد.

به عنوان یه فاکتور برای رتبه بندی گوگل محاسبه نمیشود!

گوگل در سپتامبر 2009 اعلام کرد که نه توصیف های متا (meta description) نه متای کیورد (meta keywords) در الگوریتم های رتبه بندی گوگل برای جستجوی وب سازنده تاثیر ندارند. گوگل در واقع از تگ متا برای نمایش کیفیت و محتوای سایت برای کسانی که جستجو می کنند ، استفاده می کند و در آن زمان بازدید کنندگان بر اساس کیفیت آن تصمیم میگیرند که وب سایت شما را کلیک کنند یا نه. که باید در نظر داشت تگ متای توضیحات اثر مستقیمی برای رتبه بندی مطلب ندارد.

به این معنا که یک توصیف متا که به طور مؤثر نوشته شده باشد میتواند مردم را به کلیک بر روی سایت خود متمایل کندو این کلیک ها قطعا بر روی رتبه بندی های موثر هستند. به همین دلیل سعی کنید همیشه موثر ترین متن را در متی توضیحات بنویسید تا کاربران را جذب خود کند.

نوشتن بر اساس تکنیک های سئو

بهترین متن تبلیغاتی را بنویسید

در واقع متای توضیحات مانند یک پیغام تبلیغاتی برای وب سایت شما عمل میکند . هر چقدر این تبلغ جذاب تر و موثر تر باشد برای جذب کاربران نیز موثرتر عمل میکند و جزو مهمترین و تنها قسمتی از وب سایت شماست که در نتیجه جستجو ظاهر می شود ، پس کاربر تنها بر اساس همین تصمیم میگیرد.

نوشتن یک متای توضیحات قابل خواندن و قابل اعتماد و همچنین با استفاده از کلمات کلیدی مربوط به همان صفحه می توان مقدار کلیک آن صفحه را بالا برد. زمانی که در متای توضیحات از کلمه کلیدی استفاده میکنید و کاربر عبارتی را که جستجو میکند شامل این کلمات باشد ، موتور های جستجو آن کلماتی که با عبارت جستجو شده مطابقت دارد را در متی توضیحات به صورت برجسته (bold) نمایش میدهد که کاربر با مشاهده آن حروف برجسته شده می فهمد که مطالب این صفحه میتواند با مطلبی که میخواهد مطابقت داشته باشد که چه چیزی موثر تر ار این میتواند باشد؟!

نمایش تگ متای توضیحات

از تگ های متای توضیحات تکراری دوری کنید

به همان اندازه که یکتا (منحصر) بودن تگ عنوان مهم هست ، یکتا بودن متای توضیحات نیز مهم می باشد. در غیر از این در نتیجه جستجو با عناوین مختلف و متای توضیحات یکسان ظاهر خواهید شد که برای کاربر خوشایند نخواهد بود. مثال :

نمایش تگ متای توضیحات تکراری

یکی از راه های جلوگیری از توضیحات تکراری متا، ایجاد یک راه پویا و برنامه نویسی برای ساخت توضیحات منحصر به فرد متا برای صفحاتی است که به صورت خودکار ایجاد می شوند.

از علامت دابل کوتیشن (double quotation) در متای توضیحات استفاده نکنید.

هر زمان که شما از علامت دابل کوتیشن در متای توضیحات استفاده میکنید ، گوگل آن را به عنوان نقل و قول در نتیجه نمایش میدهد. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است تمامی کاراکتر های غیر متنی و عددی را از توضیحات حذف کنید . اگر علامت دابل کوتیشن برای شما خیلی مهم است که در توضیحات باشد به جای استفاده مستقیم از آن با استفاده از HTML entity ها آن ها را نمایش دهید .

گاهی اوقات خوب نیست که توصیف متا را بنویسید

اگرچه منطق میگوید و به طور کلی عاقلانه این است که یک توصیف متا خوب نوشته شود تا اینکه موتورها یک صفحه وب را به خوبی به بازدید کننده ها نمایش دهند ، اما همیشه به این صورت نیست. از این قاعده کلی استفاده کنید تا مشخص شود آیا شما باید توضیحات متا خود را بنویسید:

اگر صفحه مورد نظر شما بین یک تا سه عبارت سخت ممکن است جستجو شود ، پس متای توضیحات خود را بر اساس همان عبارت ها بنویسید.

اما اگر صفحه شما به عیارت های طولانی اشاره میکند (بیش از سه عبارت) ، بهتر این است که به موتور های جستجو اجازه دهیم خودشان توصیفات را ارئه دهند. دلیل این امر ساده است : اگر خود موتور جستجو توضیحات را ارئه دهد ، همیشه عبارت کلمات کلیدی و عبارت های نزدیک به آن را جمع آوری می کنند. اما اگر وبمستر برای آن صفحه تگ متای توضیحات برای آن صفحه بنویسد ، عبارتی که وبمستر انتخاب میکند در واقع بسته به عبارت جستجو شده اختیار موتور جستجو را برای جمع آوری عبارات مرتبط کم میکند . یعنی ما آن را محدود به کلماتی میکنیم که در تگ متا آورده ایم. در صورتی که خود موتور جستجو در این شرایط بهتر می تواند عبارت های مرتبط به کلمه جستجو شده را پیدا کند.

یک هشدار در هنگام ننوشتن تگ متای توضیحات:

در نظر داشته باشید که سایت های به اشتراک گذاری اجتماعی مانند فیس بوک از تگ توضیحات متا صفحه به عنوان توضیحی استفاده می کنند که زمانی که صفحه در سایت های آنها به اشتراک گذاشته می شود ظاهر میشود . بدون تگ توضیحات متا ، سایتهای به اشتراک گذاری اجتماعی ممکن است از اولین متن که می توانند در صفحه پیدا کنند استفاده کنند بسته به اولین متن در صفحه شما دارد ، که این شرایط ممکن است یک تجربه کاربری خوب برای کاربران با برخورداری از محتوای شما از طریق اشتراک اجتماعی ایجاد نکند.

نمایش تگ متای توضیحات در فیسبوک

در نظر داشته باشید که : موتورهای جستجو همیشه از توصیف متا استفاده نمی کنند .

در برخی موارد، موتورهای جستجو ممکن است توصیف متا را که وب مستر در HTML صفحه مشخص کرده است، نادیده بگیرد. در واقع پیش بینی کردن این اتفاق نا ممکن است ، ولی معمولا زمانی رخ میدهد که گوگل فکر میکند تگ متای شما به اندازه کافی توضیحاتی درباره صفحه ارایه نشده است و یا اینکه توضیحات نوشته شده در تگ متا با مطلبی که در صفحه وجود دارد متناقض باشد .




در صورت مفید بودن این مطلب را به اشتراک بگذارید







دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید: